Narodna banka Srbije razrešila sve nedoumice oko (ne)obaveznosti upotrebe pečata.
Radi pružanja podrške aktivnostima Vlade na stvaranju povoljnijeg poslovnog ambijenta, Narodna banka Srbije je usvojila izmene podzakonskih akata iz oblasti platnog prometa i tako precizirala odredbe koje se odnose na neobaveznost upotrebe pečata privrednih subjekata.
Iako je Narodna banka Srbije još 2014. godine, s donošenjem Zakona o platnim uslugama i usvajanjem pratećih podzakonskih akata, faktički ukinula obaveznu upotrebu pečata privrednih subjekata u vezi s platnim uslugama, uočeno je da u bankarskoj praksi i dalje preovlađuju rešenja na osnovu kojih privrednici u svakodnevnom poslovanju upotrebljavaju pečat (npr. za overu obrazaca platnih naloga na šalteru), kada ne koriste prednosti elektronskog i mobilnog bankarstva.
Kako bi se unapredila i ujednačila praksa banaka i među privrednim društvima i preduzetnicima otklonile sve nedoumice u vezi s korišćenjem pečata, usvojenim rešenjima jasno je naglašeno da banke ne mogu odbiti pružanje platnih usluga samo zbog toga što klijent u svom poslovanju s bankom ne želi da koristi pečat.
Šta to praktično znači za privredu?
Najpre, privredni subjekti koji su do sada imali otvorene račune i na šalteru koristili pečat za overu platnih naloga u zemlji i sa inostranstvom mogu, jednostavno, od 1. oktobra banci predati pisani zahtev da više ne koriste pečat. Banka je dužna da im bez aneksiranja ugovora već narednog dana obezbedi predaju potpisanih platnih naloga bez obaveze da ih klijent overi pečatom.
Pravna lica i preduzetnici koji otvaraju nove račune nisu dužni da od 1. oktobra overavaju zahtev za otvaranje računa, karton deponovanih potpisa, naloge za platni promet, menice i druga dokumenta koja se odnose na platni promet, osim ako to nisu izričito zahtevali od banke i ugovorili s njom.
Usvojenim rešenjima dat je pun doprinos i ispunjenju jednog od zadataka koji je Vlada utvrdila u svom programu, radi čijeg sprovođenja je obrazovana međuinstitucionalna Radna grupa za ukidanje obavezne primene pečata i izdavanje papirne fakture, u čijem radu učestvuju i predstavnici Narodne banke Srbije. Glavni ciljevi koji se žele postići, između ostalog, jesu smanjivanje troškova privrede i unapređenje pozicije Srbije na listi uslova poslovanja (Doing Business) koju objavljuje Svetska banka.
Istovremeno, pozivamo i ohrabrujemo privredne subjekte da u punoj meri koriste mogućnosti i prednosti elektronskog bankarstva i poslovanja, koje su im već čitav niz godina u Srbiji dostupni, jer se na taj način smanjuju ne samo troškovi i vreme odlaska na šalter banaka već i rashodi za papirnu dokumentaciju u svakodnevnom poslovanju.